20 September 2011

Lagi Resipi Jawa - Sambal Tahun

Hari ahad minggu lepas, aku mengidam nak buat sambal tahun (nama ni glamer dikalangan org jawa) Aku pun xsangka, aku boleh buat. Ni semua gara-gara, aku ternampak kulit lembu kat rumah embah..

Tadi buka puasa, housemate aku, cuba makan sambal tahun yang aku masak tu, pastu dia cakap sedap dan nak belajar cara membuatnya...Dah la housemate aku tu orang Kelantan. Lepas ni, glamer la sambal tahun ni kat kelanta....

Cara-cara membuat Sambal Tahun :

Bahan-Bahan :
1. 1 cawan cabai burung (ikut suke anda, kalo nak pedas, tambah la byk2)
2. Lengkuas (ikut suke jugak)
3. 3 biji Bawang Merah
4. 3 biji Bawang Putih
5. Garam secukup rasa
6. Gula
7. Santan Kelapa yang pekat
8. Kerang (ni pun ikut suke sama ada nak letak perut lembu ke, kulit lembu ke, udang ke, ikut selera anda la)

Cara Membuatnya :
1. Cabai Burung direbus sehingga masak, kira-kira dalam 30 minit dan dibuang air rebusan.
2. Lengkuas dimayang dan direbus sehingga masak, kira-kira 1 jam dan dibuang air rebusan.
3. Mayang bawang merah dan bawang putih.
4. Masak bawang merah dan bawang putih yg telah dimayang dengan sedikit santan sehingga naik bau.
5. Lepas tu, masukkan cabai burung dan lengkuas yang siap direbus.
6. Tambahkan lagi santan dan masukkan kerang atau ikut selera anda.
7. Setelah mendidih, tutup api dan hidang.

Tiada ulasan: