23 Oktober 2014

Tutorial Adobe Photoshop 1 : Pengenalan Asas Antaramuka

Artikel ini adalah bertujuan untuk rujukan kepada sesiapa yang baru bermula mengenali Adobe Phosotshop. Sedikit perkongsian yang ingin saya tuliskan. Perkongsian ini adalah merujuk kepada tutorial-tutorial yang saya baca dari internet dan bahan bacaan yang lain. Semoga dapat memberi manfaat kepada semua. Dalam tutorial ini, saya menggunakan Adobe Photoshop CS6.

Antaramuka bagi Adobe Photoshop CS6 Portable.



Rajah diatas adalah antaramuka bagi adobe photoshop yang saya gunakan. Dalam antaramuka tersebut terdapat 5 bahagian utama iaitu:

A : Tool Bar - Kebanyakan tool yang digunakan terdapat di sini. Sekiranya tool bar ini tiada, pergi ke Menu Bar > Windows > Tools.
B : Kanvas - Disini adalah kawasan untuk kita melakukan kerja (melukis, mewarna dan sebaginya).
C : Palette - Palette mengandungi fungsi yang dapat membantu untuk mengawal dan mengubahsuai imej. Biasanya, secara default, palette akan disusun mengikut kategori dan kumpulan. Sekiranya palette yang diperlukan tiada, anda pergi ke Menu Bar > Windows dan pilih yang diperlukan.
D : Option Bar - Ia terletak dibawah Menu Bar. Sekiranya option bar tiada, pergi ke Menu Bar > Windows > Options. Options Bar akan berubah mengikut tools yang dipilih.
E : Menu Bar - Ia adalah menu paling penting kerana ia mempunyai menu utama seperti File, Edit, Image, Layer dan sebagainya.

Untuk tutorial pertama, saya berhenti setakat ini, jika terdapat kesilapan atau kesalahan, sila tulis diruang komen, saya pun manusia biasa yang banyak kesilapan. Sharing is caring (",)v.

Tiada ulasan: