29 November 2012

Resepi Cik Mek Molek

Sejak dua menjak ni, kerajinan aku untuk ke dapur sangat luar biasa. Ni nak kongsi lagi satu resepi dari pantai timur rasanya, sebab aku belajar resepi ni dari ex-housemate aku merangkap best fren dr sekolah menengah sampai sekarang kan Ina (kalo ko baca mesti terharu kan). Terima kasih Ina ajar aku buat kuih ni. Jom kita start masak.

Bahan-bahan:
1. Ubi keledek yang warna putih.
2. Gula
3. Minyak Masak
4. Tepung Gandum

Cara Membuatnya :
1. Buang kulit ubi keledek dan rebus sehingga lembut (agak-agak boleh dilenyek)
2. Angkat dan toskan ubi keledek yang sudah direbus.
3. Setelah sejuk, lenyek-lenyek menggunakan sudu sehingga lembut.
4. Masukkan tepung gandum dalam keledek yang dilenyek tadi. (aku main agak-agak jer masukkan tepung ni, takda sukatan2)
5. Uli sehingga jadi doh dan boleh dibentuk.
6. Bulatkan doh bulat-bulat kecil.
7. Leperkan doh tadi, dan masukkan gula didalamnya (ala-ala buat buah melaka).
8. Selepas itu, bujurkan doh.
9. Goreng.
10. Siap

Bawah ni gambar kalau dah siap, Aku punya kuih belum siap lagi sebab pagi esok baru nak buat :)
Selamat Mencuba!!!